fietsen door de smog - Reisverslag uit Delhi, India van Nanda en Milan - WaarBenJij.nu fietsen door de smog - Reisverslag uit Delhi, India van Nanda en Milan - WaarBenJij.nu

fietsen door de smog

Door: Nanda

Blijf op de hoogte en volg Nanda en Milan

10 November 2008 | India, Delhi

Hoi allemaal!
Hier het laatste mailtje vanuit India. We zitten nu in Delhi, dus de reis zit er bijna op.

In Sariska gaan we op safari. Sariska is een tijgerreservaat, waar door een recente illegale strooppartij het aantal tijgers tot 0 gereduceerd was. Onlangs hebben ze er twee nieuwe uit een ander park uitgezet. Helaas kunnen we het tijger paradijs niet per fiets in, dus moeten we een jeep met chaufeur huren. Het park is erg mooi. Het aantal herten en vogels is gigantisch en we zien veel dieren van heel dicht bij. Ook de helingbossen zien er paradijselijk uit. Op het eind zien we nog baby krokodillen! Omdat de safari maar erg kort duurt fietsen we dezelfde middag nog naar Alwar, waar we in zo'n fijn hotel belanden dat we er een hele dag blijven.

Dan weer zo'n dagelijkse beslommering: geld pinnen. Bij het eerste pinautomaat staan zo'n 10 mannen in het hokje (2x2meter) van de pin, dan komt er een man met geweer iedereen eruit halen voor ons, waarna het apparaat niet werkt en het hokje resoluut gesloten wordt. Verder dan "30 minutes" gaat de verklaring niet, dus we wachten maar. Uiteindelijk blijkt deze ATM (van de indiaase staatsbank) alleen voor Indiers te zijn, zucht! Milan vraagt aan het hotel naar een andere ATM en de man regelt heel vriendelijk een fietsrikshaw voor hem die hem erheen brengt. Voor de zekerheid gaat er een jongen van het hotel mee. Ze fietsen wel 10 banken voorbij wanneer de vraag komt: waar gaan we eigenlijk heen?, uiteindelijk spreken beide geen Engels, wordt er met het hotel gebeld en wordt Milan bij een bank zonder ATM gedropt. Als ze terugfietsen springt hij er bij de eerste de beste bank uit en daar lukt het gelukkig. India vraagt altijd veel van je geduld.....

Na wederom een mooi fort, belanden we in Barathpur in een guesthouse dat Margo had aangeraden. De eigenaar is super vriendelijk. Z'n neefjes moeten van hem Engels oefenen en zo zitten we de hele avond te praten. De volgende ochtend gaan we vroeg (met lunchpakketje van het guesthouse) het park in, wat je het best per fiets kan bezoeken. Het is een groot "oostvaardersplassen achtig" park, maar dan de tropische variant. Het aantal vogels is overweldigend, de rust ook, heerlijk! Dan onmoeten we voor het eerst sinds Leh weer andere fietsers. Heerlijk weer eens bijkletsen! We spreken af om de volgende dag samen het park in te gaan. De volgende dag huren we samen een roeiboot met gids, helaas is er smog op komen zetten, wat het toch iets minder mooi maakt. Na twee dagen park hebben we o.a. Indische nimmerzats (=gigantische ooievaar), Sarus kraanvogels, varanen, jakhalzen en een python gezien! Helaas zullen we de blauwe lucht hierna niet meer zien, want vanaf vandaag neemt de smog steeds verder toe.

We bezoeken Fatehpur Sikri, de oude hoofdstad van Akhbar (oude mughal leider), met een schitterende moskee en een fantastisch palijs. Akhbar stond erom bekend dat hij alle religies wilde samenbrengen. Om deze reden had hij (zelf moslim) vrouwen van alle religies (wel een grote harem natuurlijk) en zijn ook alle bouwstijlen terug te vinden in zijn paleis.

De laatste dag fietsen doen m'n ogen pijn van de smog. Agra infietsen gaat zonder problemen. 's Middags doen we inkopen voor de terugreis: dozen voor de fietsen, touw, tape, beschermplastic. Altijd leuk om dit soort inkopen te doen in India, deze mensen doen nooit zaken met touristen en we trekken dan ook veel bekijks: waar gaan zij nou heen met die dozen?? Deze dagen genieten we weer volop van India en hebben we erg veel lol om alle pogingen van de mensen om geld aan touristen te verdienen. (zeker als touristen het letterlijk op een rennen zetten om van de verkopers af te komen, dan komt dus iedereen achter je aan!)

En dan ter afsluiting: de Taj Mahal! In het echt nog mooier dan je je kan voorstellen!. Het gigantische marmeren bouwwerk, ingelegd met bloemen van half edelsteen aan de rivier, na ruim 300 jaar nog steeds schitterend!

Inmiddels zijn we in Delhi beland en is de smog dusdanig dat je recht in de zon kan kijken. Morgen vliegen we, daarna misschien nog een klein verhaaltje, om het af te leren....

Liefs
Milan en Nanda

• 10 November 2008 - 08:46

Sam En Annie:

Ja je zal maar aan je geld willen komen en er zoveel moeite voor moeten doen. Dan is het hier toch een stukje makkelijker. Het was leuk om jullie verhalen te lezen. We wensen jullie een goede terugreis en tot ziens.
    Groetjes Sam en Annie

• 10 November 2008 - 09:24

Máarti, Frans, Kidz:

Zo, het zit er weer op! Weer prachtige foto's en dito verhaal. Wat zullen jullie moeten wennen aan het luxe Nederland, waar je bijv. gewooooon kunt pinnen zonder dat er 20 mensen uit een hokje moeten worden verwijderd (en de pinautomaat het bij nader inzien toch niets blijkt te doen voor Westerlingen). We wensen jullie een fijne terugreis. Tot kijk!

• 10 November 2008 - 14:31

Annette Van Hoek:

Wat een super geweldige ervaring moet dat voor jullie geweest zijn, zoveel gezien,gehoord, geroken en gevoeld. Hopelijk zal de cultuurshock die jullie ongetwijfeld zullen krijgen niet al te groot zijn. Wij wensen jullie een veilige thuiskomst en hopen dat jullie in Nederland weer snel je draai zullen vinden. groetjes, Johan, Annette en de kids.

• 11 November 2008 - 19:40

Sander Van Der Schuy:

Hoi Nanda en Milan,
    De afgelopen maanden heb ik (soms met lange tussenpozen) genoten van jullie verhalen. Erg gaaf allemaal. Geniet nog van de laatste dagen en tot ziens in NL.
    Groetjes,
    Sander

• 13 November 2008 - 10:28

Annamarie Prins:

Echt superleuk om jullie mailtjes te lezen. Het wordt nu afkicken, want de reis is voorbij... Een goede terugreis!

Groetjes Annamarie