Het echte Italie - Reisverslag uit Firenze, Italië van Nanda en Milan - WaarBenJij.nu Het echte Italie - Reisverslag uit Firenze, Italië van Nanda en Milan - WaarBenJij.nu

Het echte Italie

Door: Nanda

Blijf op de hoogte en volg Nanda en Milan

11 Juni 2008 | Italië, Firenze

Hoi allemaal
Deze keer een wat korter berichtje zonder foto's. Met ons gaat alles goed. We zitten nu een dagje in Florence. Milan's knie is weer prima!

Na Verona ging de reis verder over de Po-vlakte. Ik was bang dat die erg druk en saai zou worden, maar niks is minder waar. We fietsen over kleine landweggetjes door slaperige dorpjes. Het land ruikt naar koriander en jasmijn en overal wordt druk op het land gewerkt. Langzaam raken de mensen minder aan fietsers gewend. In Albaredo d'Adige was er een oud mannetje dat telkens naar ons liep te gluren: eerst vanuit zijn tuin, daarna ging zijn deur steeds op een kiertje en toen hij zag dat we hem doorhadden ging regelmatig het gordijn een stukje opzij. Even later kwam hij weer naar buiten: gekleed om van huis te gaan, maar toch niet echt van plan om te vertrekken. Toen we naar hem zwaaiden leefde hij helemaal op: hij nam zijn hoed af en bleef maar terug zwaaien.

Ook de eerste dag appenijnen was er een vrouw die de hele winkel bij elkaar riep toen ze hoorde wat we van plan waren, ze bleef maar kruisjes slaan. Gisteren zijn we nog door de dorpsdronkaard getrakteerd in een barretje en vertelde hij trots tegen anderen dat wij zijn Nederlandse vrienden waren. Italie bevalt dus goed! We fietsen veel kleine weggetjes en in de steden zijn er vaak fietspaden. Wel waren de Appenijnen ontzettend zwaar!, berg op, berg af en dat de hele dag door. Een soort van hoge Ardennen voor wie dat wat zegt.....Het weer is hier redelijk: overwegend droog en af en toe een flinke onweersbui, gelukkig niet al te warm. Het is heerlijk om met je blote benen door de plassen te fietsen: koelt fantastisch! Het enige wat een beetje tegenvalt hier is het brood: Italianen snappen er niks van, ze verkopen vooral gebakken lucht en als het even kan ook zoutloos...Gelukkig hebben ze wel hele lekkere kaas!. Op de vraag hoe het zit met lekke banden: vooralsnog hebben we er geen gehad, maar wel een gebroken spaak...gelukkig konden we die makkelijk repareren. Wij gaan nu verder door Toscane en zullen omdat het nogal stijl is wat minder opschieten. Nu nog even van Florence genieten: het is een schitterende stad, maar wel net iets te touristisch.

Om nog op wat vraagjes van jullie terug te komen: tot Florence hebben we inderdaad de Rome-route van Hans Reitsma gevolgd. Vanaf nu zijn we echter op onszelf aangewezen, maar dat hebben we vaak genoeg gedaan. dus dat zal wel lukken. Verder, tanken kan overal in onbeperkt kleine hoeveelheden, zowel in Nederland, Duitsland als Italie, al worden we wel raar aangekeken.

Weer bedankt voor alle reacties
Liefs
Milan en Nanda

• 11 Juni 2008 - 14:39

Ivor:

Ha! ik ben weer de eerste,
    nou lekker eten zal wel gaan lukken dus. geniet ervan, jammer dat jullie op de terugweg niets mee kunnen nemen, onze franse kaas is op.

oh, kom je nog op onze verjaardag? die vieren we aankomende zaterdag.
    Laat even horen.

groetjes, Ivor

• 11 Juni 2008 - 22:24

Sam:

Ja het zijn en blijven rare Italianen, ennuh lekkere kaas? Wij zijn toch de kaaskoppen van Europa!
    Groetjes en fiets ze maar weer.

• 14 Juni 2008 - 13:37

Alexander:

Hei NAnda en Milan,
    Ben blij te horen dat het jullie goed gaat.
    heb net al jullie berichten en foto's gelezen. Geeft een goed beeld wat jullie beleven. In Italie moet je inderdaad geen brood eten maar pasta, wat wil een fietser nog meer? Jullie nemen het er wel van, met de trein naar Verona! GRoot gelijk hoor, zo blijft het leuk. Grappig idee om iedere 100 km een foto te nemen. Typisch Milan. Milan, bevalt die grote kaarthouder op je fiets? ook als het waait? Hopelijk blijft de knie van Milan rustig. Wat kan helpen is om de knie warm te houden, zeker met koude regen of wind. En de juiste hoogte aftsand zadel pedalen. Als je de pees achterin de knie voelt staat het zadel te hoog, als het de pees voorin is te laag. Voel je buitenkant knie, trap je met de knie teveel naar buiten en vice versa.
    Groetjes,
    Alexande ren Djoke
    PS Volgen jullie het voetbal?

• 14 Juni 2008 - 14:13

Pieter:

Hallo Nanda en Milan, via Janine heb ik jullie weblogadres gekregen en leuk te lezen dat jullie het ook naar de zin hebben op de fiets! Ik wil ook nog wel een keer naar Rome fietsen. Mooie fotos, vooral die met sneeuw! Hier in Z Am gaat het ook goed, nog geen lekke band of gebroken spaak gehad. Op mijn teller staat nu 3300km. Het spiegeltje dat ik van jullie overgenomen heb in de SNEL-winkel is ook erg fijn! Wel goed vast zetten op gravelwegen, anders zakt ie door het getril naar beneden.
    Mijn weblog: fietspieter.spaces.live.com. Groetjes en nog veel plezier! Pieter

• 14 Juni 2008 - 18:22

Donny, Joan En Omi:

Hoi stukken,
    Wij dachten dat het ijs zo lekker was in Italie koelt ook fantastich.
    Wij zijn blij dat alles zo goed verloopt(op dat ene knietje en spaakje na)en hopen dat al die schietgebedjes hun werk doen.
    Dikke kus van Donny, Joan en Omi

• 18 Juni 2008 - 14:55

Linda:

Hee lieverds! Deze keer een beetje laat gereageerd maar ik heb andere dingen aan mijn hoofd gehad... Ik kreeg namelijk zo de reiskriebels van jullie verhalen dat ik besloten heb naar Jordanie te gaan - een jaartje werken. Fiets ze en geniet ervan!
    Groetjes, Linda

• 22 Juni 2008 - 09:52

Martin:

Milan en Nanda,

Veel plezier met het voetbal vanavond in Italie, in Nederland wordt er nu ietwat minder voetbal gekeken ......

En om je op de hoogte te houden van het Go gebeuren, Sjoerd Kuperus is gepromoveerd tot eerste dan en heeft in zijn eerste partij als eerste dan er meteen maar een zesde dan (Michiel Eijkhout) vanafgehakt......
    Ik kan me niet meer herinneren wanneer het voor het laatst gebeurd is dat een eerste dan van een zesde dan heeft gewonnen, statistisch is de kans 0,00X %..

Groetjes uit Utrecht,

Martin