Oude en nieuwe beschaving..... - Reisverslag uit Napels, Italië van Nanda en Milan - WaarBenJij.nu Oude en nieuwe beschaving..... - Reisverslag uit Napels, Italië van Nanda en Milan - WaarBenJij.nu

Oude en nieuwe beschaving.....

Door: Nanda

Blijf op de hoogte en volg Nanda en Milan

24 Juni 2008 | Italië, Napels

Hoi allemaal
Het is al weer een tijdje geleden, maar hier weer een berichtje. Deze keer uit Napels. Met ons gaat alles goed, al hebben we nu wel last van de hitte (35 graden) en soms wat van Italie....

De dag dat we Florence verlaten zit het weer niet mee. We krijgen tot 2 maal toe een wolkbreuk die een uur aanhoudt en waardoor we letterlijk tegen de stroom in aan het fietsen zijn. De weg is veranderd in een grote stroomversnelling. De dag erna fietsen we naar Siena: een erg mooie, maar verschrikkelijk drukke stad, en ook hier steeds weer plens buien. Vanuit Siena fietsen we een stuk door bijna verlate Toscane. Het is super mooi!. Heuvels met veel bloemen, cipressen en bizarre stukken duinlandschap. We hebben het fietsgevoel goed te pakken en fietsen lekker door, totdat het vlak wordt en de kaart niet klopt en blijkt dat er alleen wegen zijn die het dal kruisen en niet die het dal volgen. Uiteindelijk zijn we zo doodop dat we op 10 km voor de camping bij een boer aanbellen en in zijn olijfboomgaard camperen. De volgende dag voelen we onze benen nog goed en als er dan een bordje boerderij-camping langs de weg staat is de keuze snel gemaakt. De rest van de dag liggen we bij het zwembad van de boerderij. Omdat er geen supermarkt in de buurt is, vragen we de boer of hij wat verkoopt. Dat is geen probleem: samen gaan we naar zijn groententuin en kunnen we aanwijzen wat we hebben willen!. Nu we Rome naderen worden de dalen steeds drukker. Milan weet een mooi wit weggetje dat zo'n 15 km afsteekt. Dat blijkt tegen te vallen: de weg wordt steeds slechter en uiteindelijk is hij volledig onverhard en vol grote gaten. Als het asfalt weer begint gaat hij met 30% omhoog en dat een kilometer lang. Ik heb nog nooit moeten slalommen om mijn fiets omhoog te duwen! Halverwege krijgen we een lift van een boer. Als we afdalen moeten we stoppen omdat er een auto-ongeluk is gebeurd. Grote zwarte rookwolken stijgen op. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, maar blijkbaar had iemand de bocht iets te voortvarend genomen en was vervolgens de auto in brand gevlogen. De eigenaar van de auto zit huilend in de berm en het huilen wordt helemaal hardverscheurend als zijn vader komt. Na zo,n 2 uur oponthoud vraag ik de politie of we er langs mogen (het vuur is geblust) en dat mag. Als ze echter aan de andere kant zien dat er iemand aankomt gaat iedereen rijden...dat was vast niet de bedoeling van de aggent.....We hebben inmiddels zoveel vertraging dat we geen camping of bos meer kunnen berijken. We slapen in een hotelletje waarbij gelukkig valt af te dingen. De dagen erna wordt het verkeer steeds drukker en verandert het landschap snel: op de weg lopen zwerfhonden, overal licht vuil, de huizen zijn vervallen, we zien straat prostitutie, een weinig vrolijke aanblik. Ook de campings zijn hier verschrikkelijk! Buiten dat ze duur zijn en slogans als: "for people like us" en "vakantie voor de elite" hebben, zijn de campings erg slecht en zijn er 's avonds disco's voor de kinderen waar o.a. K3 gedraaid wordt. Erg fijn als je wilt slapen....... Vanwege de drukte op de weg nemen we de trein naar Napels. Dat lijkt makkelijker als het is. We zoeken naar het station maar als we het vragen lopen mensen hard weg. Als we het vinden (het station licht tussen Rome en Napels!), moeten we eerst naar Rome, omdat de kaartverkoop naar Napels niet werkt. In Rome vraag ik naar de trein naar Napels maar het enige dat de man kent is "no English". Als we door de rij bij het loket heen zijn weten ze niet op welke trein de fiets mag en als we door de rij bij de info-balie heen zijn blijkt de 1e trein waar de fiets op mee mag pas over 6 uur te gaan. Ik heb het even helemaal gehad met Italie! We besluiten toch maar een trein-ticket te kopen en dan maar aan een conducteur te vragen of we toch mee mogen (de kaartjes zijn hier toch zonder datum, dus als we erin zitten stempelen we wel). De eerste de beste trein is geen probleem en zo zitten we 15 minuten na het slechte nieuws in de trein naar Napels!, over het dorpje waar we 's ochtends waren opgestapt, dat dan weer wel! We vinden een erg rustige camping op een klif met veel schaduw. Jammer dat het strand een paar km verderop nogal een harde disco heeft. De dag erna gaan we naar Herculaneum: een stad als Pompei, maar kleiner en beter bewaard. Rond Napels wordt het vuil nog steeds slecht opgehaald wat resulteerd in bizarre hopen straatvuil en vooral veel stank. Zondag zijn we naar Pompeii geweest. We waren bang voor drukte dus waren er rond openingstijd met als gevolg dat we de allereersten in Pompeii waren! (en de rest van de dag de drukte voorbleven). Pompeii is ontzettend indrukwekkend, alleen jammer dat ze alle schilderingen eruit geloopt hebben en naar het Museum in Napels gebracht hebben. Daar wilden we vandaag heen gaan, maar bij het museum aangekomen blijkt het gesloten.....dan maar naar een internet cafe!

Bedankt allemaal weer voor jullie reacties, we vinden het erg leuk ze te lezen!

liefs Milan en Nanda

• 24 Juni 2008 - 11:47

Ester:

Hallo grote zus en Milan, mooie foto's! Blij weer wat te horen, mam vond het alweer wat lang duren...
    Gelukkig gaat alles goed met jullie. Hoop dat het niet te vaak regent en dat de hitte te doen is. Turkijke is ook al erg heet aan het worden zag ik op het nieuws. Succes met alles! Dikke knuffel!

• 24 Juni 2008 - 13:15

Ivor En Astra:

Dag wereldfietsers! Wat geweldig dat jullie in pompeii zijn geweest zeg, daar heb je me dan toch even mee. ;-) Alles is hier nu heel druk omtrent het werk, het huis en natuurlijk de vakantie. ik heb nog nooit het idee gehad zoveel te moeten doen in drie dagen. Gaaap...
    Heel veel plezier zo in italië, houd je taai en we wachten weer vol spanning af wat jullie ons de volgende keer laten zien. Groetjes,
    Ivor en Astra

• 24 Juni 2008 - 13:54

Mathijs:

Hoi Milan en Nanda. Jullie beleven heel wat avonturen. Ik vrees dat jullie de rest van je leven anecdotes zullen moeten ophalen. Dat de regels voor fietsen in treinen niet duidelijk zijn in Italie verbaast mij niets. Maar "campings voor de elite", dat had ik nooit gedacht!
    Succes met de hitte, Mathijs.

• 24 Juni 2008 - 17:11

André:

Hoi, wij (Peter met blauwe- en ik met rode fietstassen) zijn zondag weer in Nederland aangekomen. De laaste dagen hebben we op een camping in de buurt van Rome gestaan (Prima Porto). Je kon met de fiets naar het centrum over een fiestpad langs de Tiber, mooi verkeersluw. Op de camping kwamen we nog meer "oude" bekende tegen die we onderweg steeds tegenkwamen, best grappig..... Het is leuk om jullie verhaal te lezen, komt zeer bekent voor. Ik wens jullie nog veel fiets km toe!

Groeten

André

• 24 Juni 2008 - 18:29

Angelique:

Hoi Nanda en Milan!
    Wat goed om te horen dat het goed met jullie gaat. Jullie maken een hoop mee zeg! Ik vind het maar knap wat jullie doen. Geniet nog even van Italie! Al maken die rampzalige campings het jullie wel moeilijk zeg:(!
    Groetjes Angelique

• 24 Juni 2008 - 18:50

Linda:

Hoi
    Ik begrijp helemaal dat jullie het even gehad hebben met Italie. Ik hoop dat het komende tijd beter gaat. Maar zo te zien zijn er ook genoeg mooie dingen te zien in Italie, misschien dat dat het een beetje goed maakt.

• 24 Juni 2008 - 21:09

Erik Scheffers:

Hallo, leuk dat het nog steeds zo goed gaat. Ik lees de berichten nog met plezier. Veel succes verder en op naar Griekenland. Groeten, Erik

• 25 Juni 2008 - 12:14

Donny, Joan En Omi:

Hoi kanjers,
    Wat een tocht maken jullie en wat een mooie landschappen, ons respect voor jullie wereldreis groeit met de dag. Fijn dat alles goed met jullie is.
    Begrijpen jullie nou dat ze hier in Holland mopperen op de NS????
    Geniet van alle mooie dingen en we wachten op het volgende verslag.
    Dikke knuffel van Donny, Joan en Omi

• 26 Juni 2008 - 10:39

Margo:

Wauw, Wat een verhalen weer! Heel leuk om op de hoogte te blijven en gave foto's zeg!
    Zet hem op met de frustraties, ze hebben 1 voordeel, dat je het extra waardeert als je wel op een rustige camping kunt slapen in de schaduw.

Dikke knuffel margo

• 28 Juni 2008 - 20:02

Ad:

Milan en Nanda
    Leuk zo'n tussentijdse update. We houden jullie in de gaten.
    EN op deze dag, jullie beiden natuurlijk maar toch als eerste Milan, proficiat met de verjaardag.Neem er een glaasje op. Zullen wij ook doen. groetjes

• 30 Juni 2008 - 18:21

Peter En Annie :

Door je vader(Nanda) op de hoogte gebracht van jullie reis zijn we maar es gaan kijken.
    Erg boeiend en we houden jullie in de gaten.
    Veel succes .

• 02 Juli 2008 - 22:11

Sam En Annie:

Hoi Milan en Nanda,
    Toch nog een wat verlate reactie op jullie berichtje. Hebben jullie toevallig Peijenburg Hapklare Peperkoek nodig?? ;)
    Wel leuk om die filmpjes van jullie ook te zien, foto's zijn gaaf. We blijven jullie volgen.

Gr. Sam en Annie